Mode

Range Rover Evoque 2019: de auto voor elke fashionista

Hoe vervang je een succesnummer door een nog groter succesnummer? We hebben het over de Range Rover Evoque. Dat is die überelegante SUV van Jaguar Land Rover die voor het merk tot nogtoe wereldwijd een gigantisch succes betekende. Nu is er dus de Range Rover Evoque 2019. Kan hij in de voetstporen van zijn immens populaire voorganger treden? Wij vertellen je er graag meer over.
Reading time 7 minutes

Little black dress op wielen
De Range Rover Evoque wist als compacte, überelegante SUV razendsnel de harten te winnen van mensen die houden van elegantie, robuustheid en rijplezier. Het is zowat zeven jaar geleden sinds de eerste versie van de iconische SUV op de markt kwam. Vandaag is er dus de opvolger, de Range Rover Evoque 2019, en die ziet er goed uit, heel goed. Binnenin blijft het coupé-gevoel, de knusse ervaring die voor een onvervalst feel good gevoel zorgt aan het stuur. De nieuwe Evoque behoudt dan ook zijn superelegante coupésilhouet en voelt aan als een little black dress, perfect passend voor alle gelegenheden. Binnenin zorgt een verfijnd design met luxe-materialen en technische stoffen (op basis van gerecycleerd kunststof maar ook vezels van de Eucalyptusplant) voor een geraffineerde, groene rij-ervaring. Bij Jaguar Land Rover hebben ze duidelijk het beste van de eerste generatie Range Rover Evoque behouden en daarop verder gebouwd.

Duale spanning
De identiteit van de voorganger met zijn aflopende daklijn is nog altijd sterk aanwezig. Toch herkennen we er ook stukjes van de Range Rover Velar in. Dat vinden we uiteraard helemaal goed. De nieuwe Evoque heeft ook enkele opvallende nieuwe stijlkenmerken: verzonken deurgrepen, fijne LED-koplampen en optionele koperen accenten. Uiteraard is de nieuwe Range Rover Evoque 2019 veel meer dan good looks. Hij behoudt zijn avontuurlijke spirit. Land Rover staat immers nog altijd synoniem met avontuur en dat rebelse kantje op zoek naar onbekende horizonten. Zie hem een beetje als de James Bond(girl) onder de wagens. Net in het (mantel)pak maar klaar voor alles. En dat is dan ook gelijk het unieke kantje aan de Evoque: hij ademt het dna van het merk (Land Rover) met ruige landschappen en avontuurlijke bestemmingen. Je voelt je altijd een beetje als een ontdekkingsreiziger wanneer je erin stapt. Toch is hij gelijk ook bijzonder fashionable wanneer je hem door de straten van één of andere kosmopolietstad ziet glijden.

 

Range Rover Evoque 2019 : digitaal universum
Wat wij ook bijzonder leuk vinden, is het hoogintelligent dubbel infotainmentsysteem (Touch Pro Duo) dat binnenin voor een echt digitaal universum zorgt. In concreto heb je twee aanraakschermen ter beschikking waarvan ééntje in het dashboard en ééntje ingebouwd in de middenconsole die perfect met elkaar communiceren. Je bent dus altijd connected. Een handsfree call met je #BFF, je favoriete tunes kiezen op je smartphone en tegelijkertijd voor een verkoelend briesje zorgen ? Dat loopt als een trein met dit fonkelnieuwe infotainmentsysteem. Maar het wordt nog digitaler. De achteruitkijkspiegel zit nog altijd op de plaats waar hij voordien zat maar fungeert nu ook als achteruitkijkcamera. Zit je koffer bijvoorbeeld vol met spullen en is het zicht door het achterraam daardoor niet meer optimaal, dan schakel je je achteruitkijkspiegel met een druk op de knop om tot achteruitkijkcamera. Nice!

 

Wereldprimeur op de Range Rover Evoque 2019
Nog zo een superitem op de Range Rover Evoque 2019: de file assistent. Zo kan je in de file stapvoets rijden rustig overlaten aan je Evoque want geef toe: dat eeuwig starten en stoppen in een ellenlange stroom van wagens kan best vermoeiend zijn. Rijstrookassistentie en een noodstopsysteem maken rijden met de nieuwe Evoque nog een stuk veiliger. Kortom, of je nu een dagje lekker gaat shoppen of voor een fashionable avondje uit kiest: de nieuwe Range Rover Evoque straalt aan je zijde. Absolute wereldprimeur bij de Range Rover Evoque 2019 is de ground view camera. Die laat je toe om binnen in de wagen op het display de onderzijde van je wagen op het scherm te toveren. Ideaal wanneer je bijvoorbeeld een ondergrondse parking binnenrijdt met zo een verhoogd bermpje waarop de parkeerautomaat staat neergepoot. Je velgen zullen je er dankbaar voor zijn. Gedaan met mikken en op de tast rijden.

 

Nog ruimer
Af en toe wil je er ook op uit voor een leuke citytrip al dan niet met de kids, een bezoekje brengen aan de supermarkt of een dagje uit golfen om maar wat te zeggen. Ook daar is de nieuwe Evoque helemaal klaar voor. Er is immers ruimte zat binnenin om het jou (en je kroost) helemaal naar je zin te maken. De buitenafmetingen van de nieuwe Evoque zijn nagenoeg identiek maar toch valt het interieur ruimer uit dankzij een langere wielbasis. Dat levert in de nieuwe Range Rover Evoque nog twee centimeter extra beenruimte op en extra opbergvolume voor kleine voorwerpen. De compacte ruimte binnenin wordt dan ook optimaal benut. Het grotere handschoenkastje en het centrale opbergvak bieden voortaan moeiteloos plaats aan tablets, handtassen en flessen. De bagageruimte werd 10 procent groter (591 liter) en een stuk breder waardoor ze gemakkelijk een kinderwagen of set golfclubs kan bevatten. De 16-voudig verstelbare zetels zorgens alvast voor een erg veelzijdig interieur. Wanneer de tweede zetelrij uit drie delen wordt neergeklapt, stijgt het volume zelfs tot 1.383 liter.

 

Goodbye Evoque cabriolet
Op het instapmodel na (met manuele transmissie), zijn alle Range Rover Evoque-modellen uitgerust met een efficiënte mild hybrid met 48V-batterij. De mild hybrid-aandrijving is een primeur voor Jaguar Land Rover en maakt het verschil door energie op te slaan die normaal verloren gaat tijdens het vertragen. Dit levert een aanzienlijke energiewinst op, waardoor het verbruik wordt teruggedrongen tot 149 g/km respectievelijk 5,6 l/100 km. Alle technische hocuspocus daargelaten : dat kunnen we alleen maar toejuichen. Over een klein jaar zal de nieuwe Evoque trouwens ook beschikbaar zijn met een oplaadbare hybrideaandrijving (PHEV) en een Ingenium-driecilinder-benzinemotor. Voor wie vertrouwd is met het Range Rover Evoque gamma: de Range Rover Evoque 2019 is enkel nog verkrijgbaar in een vijfdeurs versie. De driedeurs versie en de cabriolet versie komen te vervallen. Dit tot spijt van wie het benijdt want de driedeurs versie zag er naar onze mening wel bijzonder strak uit.

1561735208188732 551 r34 008 sp cmyk1561735208283983 sp 016 sp cmyk
1561735208300540 l551 20my 067 glhd

Hello gorgeous
Bij Jaguar Land Rover zijn ze duidelijk van plan om van deze nieuwe Range Rover Evoque een nog groter succes te maken. Speciaal daarvoor hebben ze een unieke lanceringseditie. De 'Hello Edition' is een bijzonder verleidelijk aanbod gebaseerd op de Range Rover Evoque S 2.0D 150 pk met manuele transmissie, en standaard uitgerust met 18” lichtmetalen velgen, lederen en elektrisch verstelbare zetels, elektrisch verstel-, verwarm- en inklapbare buitenspiegels, automatisch dimmend, met instapverlichting, navigatiesysteem, elektrische achterklepbediening en verwarmbare voorzetels. De instapprijs voor dit model bedraagt € 39.990. Hello gorgeous, zouden we zo zeggen. Ga je in de opties, een hogere motorisatie of voor een automaat: dan loopt de prijs al snel op. Maar goed: de 'Hello Edition', die ziet er alvast veelbelovend uit.

 

Wat de Range Rover Evoque 2019 zo fraai maakt
Tja, dat zijn natuurlijk allemaal rationele argumenten om deze knapperd in huis te halen. Maar mensen die de nieuwe versie van de al immens succesvolle Evoque in huis willen halen, doen dat vooral ook omdat hij hun hart sneller doet slaan wanneer ze ernaar kijken. De Range Rover Evoque 2019 ziet er aan de buitenkant bijzonder knap uit. Vanbinnen ziet hij er zonodig nog knapper uit. In het vergelijkbare SUV-segment blijft hij binnenin qua ruimte weliswaar compact maar bij Jaguar Land Rover hebben ze dan ook alles uit de kast gehaald om die ruimte in de Range Rover Evoque 2019 tot op de millimeter te maximaliseren. Dat hij een bijzonder fraai uitgeruste, digitaal geörienteerde en toekomstgerichte SUV is, allemaal goed. Dat hij ook offroad (trouw aan de roots van Land Rover) zijn mannetje staat, is voor de meeste mensen een nice to have. Dat je een beetje week in de knieën wordt wanneer je ernaar kijkt, is misschien wel het belangrijkste argument om je deze knapperd aan te schaffen. Want je wagen is je trots en voor een (groot) stuk je identiteit. En laat de Range Rover Evoque 2019 op dat vlak nu echt wel uitblinken. Wij zijn verkocht.

Ontdek alles over de niewe Range Rover Evoque 2019 op landrover.be

Lees ook

Aanbevolen voor jou