Mode

Interview: JW Anderson over zijn laatste nieuwe collectie voor Uniqlo

Jonathan Anderson is niet aan zijn proefstuk toe, na zijn succesvolle ontwerpen voor JW Anderson en LOEWE, ontwierp hij ondertussen een vierde collectie voor UNIQLO. Volgens de designer is dit elke keer een lijn waar hij zichzelf volledig in kan terugvinden. L’Officiel wist hem te strikken voor een gesprek over inspiratie, kunst en onze obsessie met duurzaamheid.
Reading time 7 minutes

Wat is je ochtendritueel?

“Hmmm, mijn ochtendritueel bestaat voornamelijk uit heel erg veel koffie te drinken en even naar het nieuws kijken. Rond 9 uur begin ik aan mijn e-mails maar ik heb eerst een moment nodig om te ontwaken. Ik ben ’s morgens liefst alleen aangezien ik dan nog niet zo goed ben met mensen.” (lacht)

Wat was je inspiratie voor de UNIQLO collectie van dit seizoen?

“Ik was onderweg met de trein en begon na te denken over Groot-Brittannië; waar staat het nu en wat betekent het eigenlijk? Zo ben ik vanzelf gaan stilstaan bij de kleding die je draagt wanneer je naar buiten gaat om even je hoofd leeg te maken. Items waar je je goed en comfortabel in voelt. Een stijl waar ik mezelf ook heel erg mee kan identificeren.” “Britse mode is voor mij erg gelaagd en ik was altijd al aangetrokken door ruiten. De manier waarop ik ze nu in de collectie heb verwerkt, is alsof je een picknickdeken om je heen gewikkeld hebt, zoals we deden toen we jong waren. Als kind kreeg ik elke kerst een nieuwe fleece en een paar sokken en die droeg ik dan het hele jaar door. Je kan dus zeker en vast enkele knipogen naar mijn verleden terugvinden in de collectie.”

In de collectie zitten ook tekeningen van Christopher Wood verwerkt. Is kunst altijd een bron van inspiratie voor je collecties?

“Kunst is mijn vorm van escapisme. Ik verzamel al 15 jaar kunst, voornamelijk keramiek en werken van Britse kunstenaars uit het begin van de 20e eeuw. De periode die mij het meest inspireert als het op het modernistische Groot-Brittannië aankomt, is die voor de oorlog. Kunstenaars als Christopher Wood, Barbara Hepworth en Henry Moore kneedden het provinciale modernistische landschap op hun eigen vreemde manier. Niet perse op een slechte manier, maar een beetje gemaakt, een beetje beige. Een mooi voorbeeldje hiervan is Alfred Wallis die boten schilderde op de achterkant van blikken. Hij heeft ongeloflijk veel kunstenaars beïnvloed maar hij deed het ook maar gewoon omdat hij het graag deed.”

1577713417513996 jwandersonxuniqlo 28

Het is ondertussen je 4e collectie voor UNIQLO, wat vind je het leukst aan de samenwerking?

“Ik vind het geweldig om te doen omdat het iets is dat me nauw aan het hart ligt. Alles wat ik doe is een ander facet van mijn leven. Ik benader elke collectie anders, zo hebben de collecties voor JW Anderson en LOEWE hun eigen karakter maar de collectie voor UNIQLO is altijd 100% Jonathan. Omdat het stuks zijn die ik zelf ook zou dragen. Met de hoeveelheid werk die ik verzet, moet je manieren vinden om de collecties te onderscheiden. Het kan niet altijd helemaal anders zijn, maar er moet telkens iets zijn dat een ander deel van je persoonlijkheid laat zien.”

Hoe zou je de JW Anderson vrouw omschrijven?

“De JW Anderson vrouw is een soort van culturele onruststoker. Ze is onconventioneel en heeft een passief-agressief kantje, wat ik goed vind.” (lacht)

Welk kledingstuk is essentieel in de garderobe van elke vrouw?

“Ik vind dat elke vrouw een goede jeansbroek en een klassieke wit T-shirt zou moeten hebben, gewoon omdat iedereen er mee staat, ongeacht je afkomst, geslacht, of lichaamsvorm. Yves Saint Laurent zei zelfs: “Ik wou dat ik de jeans ontworpen had”, en ik denk dat de meeste ontwerpers dat stiekem denken.”

Wat is je eerste modeherinnering?

“Ik herinner me dat toen ik op de middelbare school zat, ik een Taschen-boek van Jean Paul Gaultier gevonden had. Ik was echt geobsedeerd. Ik ben opgegroeid in Noord-Ierland en het was gewoon zo radicaal anders, weet je? Ik overwoog zelfs om het boek uit de bibliotheek te stelen want ik wilde het liever niet delen. Het was een klein boekje over de ontwerper met bijna geen foto’s, maar er was één foto van hakken met meerdere hakken. Je had er twee achteraan en drie aan de voorkant in rood lakleer en ik dacht: dit is zo cool, hoe kom je er zelfs op? Er was ook een hele mooie foto van een man in een ongeloflijk kleine jas in zebraprint en ik vroeg me af waarom ik zulke mensen nooit in mijn omgeving zag. Waar woonden deze mensen? Hij ontwierp altijd de gekste collecties, zoals een Joodse collectie met allerlei hoeden en hij had er ook eentje met Eskimo’s. Collecties die vandaag uiteraard nooit meer zouden kunnen uitgebracht worden.”

“Ik had bij de plaatselijke discount winkel een Jean Paul Gaultier cargobroek gevonden in tijgerprint. Absoluut walgelijk, maar ik was er helemaal gek van. Ik heb nooit de moed gevonden om ze te dragen, maar ik was zo blij om iets van hem te hebben. Ik denk altijd terug aan dat moment en vraag me af of mensen datzelfde gevoel hebben als ze iets van mij kopen. Er gaat niets boven het gevoel dat je verbonden bent met de ontwerper door het dragen van een van zijn stukken. Als ik iets maak dat zeer beperkt is in oplage, vraag ik me altijd af wie het koopt en hoe ze het zullen dragen. Als ik een weekend in Parijs doorbreng en er door Le Marais wandel, zie ik de pufferjas met ruiten die ik voor een van mijn eerste Uniqlo collecties ontwierp regelmatig verschijnen. Soms wel 8 keer per dag, ik vind het geweldig. De mensen die hem dragen weten waarschijnlijk niet eens wie ik ben maar daar hou ik echt van. En als ik iemand zie op de luchthaven met een van mijn tassen, ben ik altijd in paniek dat er iets gaat breken: waarom houden ze hem op die manier vast?! Dus misschien is het beter dat ik het niet zie eigenlijk.”

1577713483098437 jwandersonxuniqlo 35

Wie is je mode-icoon?

“Dat hangt een beetje af van welke dag het is. Ik heb Gaultier altijd leuk gevonden, hij is gewoon zo fascinerend. Maar ik heb bijvoorbeeld ook een tijd voor voor Miuccia Prada gewerkt en ben altijd grote fan geweest. En soms heb ik van die momenten dat ik heel erg kan opkijken naar mensen die steeds door kunnen blijven gaan, zoals Karl Lagerfeld dat kon. Het zijn drie heel uiteen liggende voorbeelden maar ze hebben één rode draad: doorzettingsvermogen. Iedereen denkt dat Prada altijd al een groot merk is geweest, maar haar eerste collecties werden vernietigd door de pers, toch zette ze door. Ook Lagerfeld moest eerst even proberen bij andere merken voor hij bij Chanel terecht kwam. Wat ik er zo fascinerend aan vind is dat ze zichzelf telkens opnieuw hebben uitgevonden door te falen.”

Wat is jouw rol als ontwerper in het verduurzamen van de mode-industrie?

“Wat me niet bevalt aan dit onderwerp, is dat het een obsessie geworden is. Het is alsof het een Justin Bieber-plaat is, als we hem beu gedraaid zijn, gaan we door naar de volgende. Het is stijlvol om Greta Thunberg te steunen, maar het gaat niet om stijl, het gaat om de realiteit. Het gaat hier over alle delen van de wereld en naast de ecologische impact is er ook een sociologische impact waarvoor er realistische en duurzame oplossingen moeten komen. Ik ben bereid toe te geven dat ik niet genoeg kennis heb maar ik ben ook bereid om er alles aan te doen om het te laten werken. Ik geloof in het aannemen van mensen en dat er sociale verantwoordelijkheden zijn als merk. Verder ben ik er ook van overtuigd dat elke kleine daad bijdraagt tot een grote. Laten we gewoon constructieve dialogen starten en de wereld beetje bij beetje veranderen. Want uiteindelijk moeten we allemaal helpen.”

1577713512626549 jwandersonxuniqlo 26

De UNIQLO x JW Anderson collectie is momenteel verkrijgbaar in de UNIQLO winkels.

Lees ook

Aanbevolen voor jou