Art

Sarah Morris

01-15 TIMECODES
Reading time 4 minutes

15 Sakura 2018
14 Finite and Infinite Games 2017 
13 Abu Dhabi 2016 
12 Strange Magic 2014 
11 Rio 2012 
10 Points on a Line 2010 
09 Chicago 2011 
08 Beijing 2008 
07 1972 2008 
06 Robert Towne 2006 
05 Los Angeles 2004 
04 Miami 2002 
03 Capital 2000 
02 AM/PM 1999 
01 Midtown 1998

De kunstenaar filmt in een laboratorium voor moleculaire biologie in Kyoto. Versnipperd papier zit in een doorzichtige plastic zak. Ze schopt de tas in de lijn van de camera. Intellectueel eigendom gemaakt als confetti van genetische gegevens. De wetenschapper legt de configuratie uit van bedrijven die daadwerkelijk de auteursrechten en patenten bezitten die pluripotente stamcellen omringen. Ze maakt een diagram in haar gedachten. Tijdcode in de camera is 02:30:27. De kunstenaar maakt een script uit het cultboek Finite and Infinite Games. Ze stelt zich een mannelijke stem voor die haar script leest in de lege, nog ongebruikte Elbphilharmonie-hal in Hamburg. Ze weet de dichter ervan te overtuigen haar script te lezen en zegt: 'Het gebouw is slechts een excuus', terwijl haar taxi Sixth Avenue in rijdt. De kunstenaar in een rode rok staat in het midden van de Liwa-woestijn. Het zand is perzik kleurig, beige en rood. Het milieu is schijnbaar apolitiek, maar British Petroleum ontwierp een ingewikkeld ondergronds plan om de olie eruit te halen namens de welwillende dictator. Tijdcode leest 12:28:04. De kunstenaar staat in het midden, niet het Bois de Boulogne. De prostituees, bijna middeleeuws, die het bos gebruiken als hun werkplek in het midden van de stad, zijn zich niet bewust van een museum dat 200 meter noordwaarts gaat. Niemeyer's manicure was onberispelijk in zijn gebouw met de naam Ypiranga, terwijl hij de zwart lederen rolstoelarmen greep; hij was op 104-jarige leeftijd onderdeel geworden van zijn stoel. Hij vertelt haar dat ze 'intens' is. De kunstenaar filmde haar toekomstige adres in de Rolodex-kaart van Philip Johnson voor Paul Rudolph. Beekman Place 23. Het telefoonnummer is handgeschreven en leest 212-765-1450. 03:54:28 Het lunchuur in Chicago liep ten einde, de lange oranje nagels trokken angstig op de rand van de felgroene frisdrank die boven haar sandwich met pastrami zweefde. Vier vrouwen dansen met enorme linten in een openluchtpark in de dagen voorafgaand aan 8 augustus 2008 om 20.00 uur, wat officieel het begin was van de Olympische Spelen in Beijing. Men kan het schouwspel negeren. 04:26:02 Een elegant appartement in München met een bord buiten waarop staat: "Intelligenz Systems Transfer". Dr. Georg Sieber, een choreograaf die verantwoordelijk was voor de beveiliging van de Olympische Spelen van 1972, zit met een gigantische Pinocchio achter zijn bureau en tekstballon opknoping van zijn plafond. Hij nam ontslag in de ochtend van 5 september op Black September. Zijn plan werd niet gevolgd door de Duitsers. 02:00:00 De kunstenaar staat in een kleine studeerkamer boven een dubbele garage in Los Angeles. Robert Towne, legendarische script-arts, zegt tegen haar: "Je bent een anarchist die de fantasiewereld probeert te beheersen." Met deze woorden definieert hij de regisseur en de kunstenaar. 17:02:01 Een Cuba Libre wordt gemixed door een barman in het hotel Fontainebleau in Morris Lapidus. Scarface werd daar gefilmd. Joan Didion wijst erop dat de grootste CIA-operatie in Amerika plaatsvond in Miami. Een papieren koffiekopje staat in de Kabinetkamer van het Witte Huis. De president zit naast zijn vijanden en betrekt hen in debat en dialoog. Tijdcode leest 02:01:04. Op dit moment was er in deze situatie geen statief voor de camera. Ze wist toen nog niet in hoeveel situaties ze zich zou bevinden. Hoeveel situaties zouden zich ontvouwen en een beeld vormen, en een navigatiehulpmiddel; een keten van evenementen, plaatsen en mensen. Een camera kan een wapen zijn volgens de geheime dienst. De camera werd op dezelfde tafel geplaatst als waarop de koffiekop van president Clinton stond. 05:12:00 De kunstenaar keek naar een monitor van een groot gebouw dat een fluorescerende groene X creëert. Een Amerikaans hotel badend in groen. De helikopter vloog over de duurzame strip van Las Vegas en vangt een glimp van het bruisende gebeuren beneden. 05:00:00 Een vrouw loopt heen en weer buiten een travertijngebouw ontworpen door Gordon Bunshaft. Er ligt een sigaret in haar hand. Een man komt voorbij met een aktetas. Op de voorgrond kruist een vrouw in beige de camera met een gouden horloge.

1571249824551755 1571146394907856 oa31 intermission sarah morris 2
/

Lees ook

Aanbevolen voor jou