People

De wereld rouwt om overleden Peter Lindbergh (74): zijn 10 meest bekende quotes

Op zijn instagram-account werd vandaag het trieste nieuws bevestigd: Peter Lindbergh is onverwacht overleden op 74-jarige leeftijd. Een visionair die het modelandschap en de definitie van schoonheid op zijn kop zette met een camera.
Reading time 5 minutes
Jim Rakete

‘Hij laat een immense leegte achter’, luidt de trieste boodschap op het instagram-account van Peter Lindbergh die vandaag overleden is.

Lindbergh werd 74 jaar en is één van de belangrijkste modefotografen ooit. De precieze omstandigheden werden nog niet meegedeeld door de familie, maar dat zijn dood onverwacht is, blijkt uit de shoots die hij de voorbije weken nog deed voor onder andere de Britse Vogue. De fotograaf, geboren in Polen, groeide op in Duitsland en werd in 1990 in één klap wereldberoemd door zijn iconische cover op de Amerikaanse Vogue waarvoor hij Linda Evangelista, Naomi Campbell, Tatjana Patitz, Cindy Crawford en Christy Turlington samen strikte. Dit was trouwens de debuut cover van Anna Wintour. Sindsdien werd Lindbergh in één adem genoemd met de supermodellen van de nineties. Waar voordien over-gestileerde en gepolijste modellen de covers van modebladen sierden, nam ineens een lichting sexy, naturelle supermodellen het roer over dankzij Lindbergh. Hij staat bekend als tegenstander van photoshop, een buitenbeentje en rebel in de mode industrie.

Omdat woorden tekort schieten om dit giga talent te eren, delen we 10 van zijn beste quotes die hij doorheen de jaren tijdens interviews deelde. Een bewijs van hoe oprecht en bescheiden Lindbergh was.

 

Over photoshop

Het al dan niet gebruiken van photoshop is een ethische keuze en geen esthetische. Photoshop neemt menselijkheid weg: tekens van tijd en ervaring worden gewoon gewist. Ik ben overtuigd dat echte schoonheid alleen uit zelf-acceptatie kan voortvloeien, van het bewustzijn wie we zijn: het is een kwestie van identiteit. 

Over vrouwen

Vrouwen zijn veel meer open, moedig, hebben meer lef en nemen veel meer risico’s dan mannen. Ik kijk naar vrouwen op een manier zoals ze echt zijn. Misschien daarom dat ze zich kunnen bevrijden van zichzelf voor mijn lens.

Over Instagram

Ik houd van Instagram! Voor specifieke redenen, welteverstaan - zolang je het niet gebruikt om de wereld te tonen dat je uit gaat eten met pakweg Brad Pitt. Als je iets te vertellen hebt, kan je de juiste mensen bereiken terwijl dit vroeger ondenkbaar was. Maar om iemands waarde te meten aan de hand van aantal volgers, dat is gewoon één van die belachelijke dingen eraan.

Over ouder worden

Mensen vragen soms of ik wil stoppen. Ik ben nu 72 maar waarom zou ik willen stoppen? Dus ik zeg nee, zeker omdat ik nu beter om ga met alles. Met de allerbeste bedoelingen, maar ik moet niemand imponeren. De hersenen kunnen nu naar behoren functioneren. Als mensen nu kijken naar mij, kan het mij echt niet schelen. Het is een fijn gevoel.

Over de drang naar perfectie

Bijna alles is geretoucheerd en die perfectie terroriseert de wereld. Die drang naar perfectie is het meest grillige ding. Maar het is een sterk wapen voor de commerce om mensen te doen geloven dat dàt mooi is. Want wie wil nu niet mooi zijn? Ik wil het ook, maar het kost me teveel moeite. Iemand met een commercieel motief wil je doen geloven dat perfectie schoonheid is. Maar perfectie is een belediging.

Over supermodellen voor zijn lens

Het grappige is, dat ik gewoon iedereen vraag om te staan voor mijn lens, waar ik verliefd op ben, voor wie ik bewondering heb, iedereen waarmee ik wilde trouwen na 25 jaar samen gewerkt te hebben, maar waarvoor ik de ballen niet had om het te vragen.

Over een vertekend beeld van schoonheid

De cosmetica industrie heeft ons allemaal gebrainwasht. Ik retoucheer niks. ‘Oh, maar ze ziet er moe uit!’, zeggen ze. 'En dan, als ze er moe uitziet? Moe en mooi.'

Over makeup

Mijn reactie tijdens fotoshoots was vaak: 'Haal die makeup eraf. Het ziet er verschrikkelijk uit.' Als één van hen zei: 'Oh, maar ik heb een contract met Revlon, ik kan niet zonder makeup op foto.' Dan antwoordde ik: 'Waarom zou je zoiets iets absurds tekenen?'

Over echte foto's

Het is niet dat ik geef om ‘oprecht zijn’. Het is hèt enige waar ik geïnteresseerd in ben.

Over meningsverschillen met Vogue

In 1987 maakte hij duidelijk aan Alexander Liberman, toenmalige creative director van Condé Nast waarom hij toen niet voor de Amerikaanse Vogue wou werken: 'Ik kan gewoon dat type foto’s van vrouwen in jouw magazine niet verdragen.'

Over de cover met 5 supermodellen die geschiedenis schreef

Ik had er gewoon geen flauw benul van dat dit geschiedenis zou schrijven. Geen seconde dacht ik daaraan. Ik heb zelfs niks gedaan, een beetje licht. Het kwam gewoon natuurlijk tot stand, moeiteloos. Wij hadden niet het gevoel dat we de wereld zouden veranderen, het was allemaal intuïtie.

Lees ook

Aanbevolen voor jou