Mode

Zo werkt 'slow fashion' en 'never out of stock' volgens het Belgisch label Furore

Lees hier hoe dit power duo een slow fashion label aanpakt, hun idee achter de seizoensloze Never Out Of Stock collectie en waarom hun moeder-dochter band de meerwaarde is van Furore.
Reading time 3 minutes

Veerle en Elke Baert delen meer dan een moeder-dochter relatie. Ze staan samen aan het hoofd van Belgisch modemerk Furore. Veerle is vandaag CEO van FFDI (Flanders Fashion Design International), de groep boven Furore en andere Belgische merken als Julia-June. Elke verdiende haar strepen in de internationale modewereld (‘Fashion Design’ Istituto Marangoni London, stages bij onder meer Chloé Parijs) en is het creatieve brein achter de collectie. Ze laten zich inspireren door kunst, architectuur en de natuur. Samen lanceren ze dus nu Furore: de Edition One collectie en de allereerste flagshipstore in Antwerpen.

De vrouw die zich niks van die mannenwereld aantrekt, die wil een statement maken en gaat voor kleur en een aparte snit.
1571343091654008 ddd1571343091786333 bbbb

Hoe is Furore ontstaan?

- Elke: We zijn lang geleden al begonnen. Na mijn studies zag ik op een bepaald moment een pand te huur in Deurle en vanaf dat moment ging de bal aan het rollen.
- Veerle: Elke heeft een jaar gestudeerd aan de Mode academie van Antwerpen, daarna nog eens 3 jaar aan Istituto Marangoni in London, waarna ze als stagiair aan de slag ging bij Chloe. Ik ben misschien een business vrouw, maar ik heb best veel creativiteit in mij. Ik maakte vroeger zelf kleding voor mijn kinderen, echtgenoot en mezelf. Vanuit mijn ervaring als vrouw in een mannenwereld, heb ik gezien dat er een tekort is aan kledij voor de business vrouw die flamboyant is. De vrouw die zich niks van die mannenwereld aantrekt, die wil een statement maken en gaat voor kleur en een aparte snit. Zo een outfit moet power uitstralen.

Jullie spreken van 'never out of stock', wat bedoel je daarmee?

- Veerle: Een broek kan bijvoorbeeld zo goed zitten dat je er meerdere van wil, maar in een ander kleur of uitvoering. Wij spelen daar op in en proberen een duurzaam model te hanteren. Beetje bij beetje maken we ons product, door patronen te hergebruiken. Iedereen is zo veeleisend, alles moet nieuw zijn, maar dat is geen houdbaar, sustainable model. Vandaar dat wij geen overstock hebben, maar ook geen out-of-stock. We werken niet volgens seizoen. Voor ons zijn kleuren niet seizoensgebonden, dat is iets heel persoonlijks.

Is het altijd makkelijk om samen te werken als moeder en dochter?

- Veerle: Ik herinner mij nog goed het moment dat wij voor de eerste keer samen naar de stoffenbeurs in Parijs gingen, in 2013. We kozen apart onze favoriete stoffen en bleek dat gewoon 95% van de stoffen dezelfde waren. Toen wisten we, dit kan niet stuk.
- Elke: Soms botst het eens, maar we werken zo graag samen.

Voor jullie comeback als merk, pakken jullie uit met een prachtige shoot.

- Elke: Dat klopt. We hebben geshoot in Portugal, voor een architecturaal werk met de naam 'the white ribbon'. Toeval, want de kleur wit is een heel belangrijk en centraal kleur voor Furore. We hebben toen zelfs toevallig de architect ontmoet, wat een prachtig gebouw vol inspiratie.
- Veerle: En we zijn helemaal klaar voor onze comeback. Elke tekent en ik volg alles op. Nu gaat furore echt van start, Furore 2.0. 

1571343115566248 kk1571343115716272 j
1571343136585642 h1571343115595297 s

Lees ook

Aanbevolen voor jou