Mode

Swimwear met een missie

Wat een sabbatical al niet kan doen. Melina Giolva gooide na een rustpauze het roer om en richtte swimwearlabel Boogaloo op. Wij spreken Giolva over haar visie op mode, ideeën en donaties aan het goede doel.
Reading time 3 minutes

Je startte je carrière in investment banking, maakte de overstap naar de modewereld en richtte uiteindelijk Boogaloo op. Vertel. 

'Ik ben opgegroeid in het zonnige Griekenland, maar ik heb gewoond en gewerkt in Wenen, Parijs, Singapore en Amsterdam. Na een paar jaar in Singapore heb ik besloten mijn baan op te zeggen om de schoonheden die onze wereld te bieden heeft een jaar lang te verkennen. Een ongelooflijke ervaring. Het heeft me op zoveel manieren geïnspireerd. Mijn liefde voor de zee, de zon en mijn passie voor reisfotografie en mode leidden langzaam tot het idee om een swimwearlabel te starten.'

Een opvallende keuze. Waarom? 

'Uiteindelijk is een zwempak het enige stuk stof dat je draagt als je je lichaam blootstelt aan het water. Ik vroeg me af hoe ik iets extravert en gedurfds kon maken van zo'n klein stukje stof. Tijdens mijn reizen ben ik gaan experimenteren met reisfotografie, ik ben grafische prints gaan maken en heb nagedacht hoe ik een merk kon beginnen. Oftewel: de visie en vooral de missie van Boogaloo definiëren.' 

Hoe werk jij?

'Hmm, ik reis continu. Daardoor ondek ik zeer uitlopende culturen. De speciale momenten leg ik vast. De momenten die écht iets voor mij betekenen. En ik gebruik deze fotografische herinneringen om gewaagde grafische prints te maken. Ik zie Boogaloo als draagbare kunst voor niet-ijdele, creatieve moderne vrouwen met lef.'

De naam van je label is Boogaloo, een dansstijl die met name in de jaren zestig populair was... 

'Ja dat klopt. Boogaloo gaat over diversiteit en multiculturaliteit en mijn wens was dat de naam deze waarden kon belichaamden. Boogaloo is een samensmelting van ritmes en culturen, die populair was in de Amerikaanse muziekscene door de Puerto Ricanen en Cubanen geïntroduceerd. Dus ik vond het een goede match met mijn idee.'

Waar vond je inspiratie voor je huidige collectie?

'Deze collectie is geïnspireerd op de schoonheden van Midden- en Zuid-Amerika, zoals ik ze tijdens mijn twaalf maanden durende sabbatical heb ervaren en vastgelegd.' 

En waar produceer jij?

'Het ontwerp van de collecties vindt plaats in Amsterdam, waar Boogaloo is gevestigd. Om onze stukken te maken, gebruiken we de beste en zachtste gerecyclede stoffen afkomstig uit Bergamo in Italië. Het digitale printen en productie vindt plaats in Griekenland.' 

Een deel van je winst gaat naar NGO Humanity Unified. Kun je uitleggen waarom dit belangrijk voor je is?

'Van elk item dat we verkopen gaat 10% van de omzet naar het Humanity's Unified Healing Garden project. Een project in Rwanda dat tot doel heeft vrouwelijke overlevenden van de genocide uit hun achtergestelde positie en armoede te halen door middel van onderwijs, voedselzekerheidsprogramma's en economische kansen. Zo belangrijk. Ik draag hier graag aan bij!' 

Tekst: Tanne Gielen

www.boogalooswimwear.com

Lees ook

Aanbevolen voor jou