Mode

Hoe sterren de perfecte haute couture jurk kiezen voor de rode loper: Chanel legt uit

Wie welke jurk draagt op de rode loper, is een kwestie van de perfecte fit. Chanel deelt zijn geheimen over hoe zo de perfecte match tot stand komt. De androgyne Haute Couture-look van Vanessa Paradis tijdens het Amerikaanse filmfestival van Deauville bijvoorbeeld, is het resultaat van een langdurige lovestory tussen een modehuis en haar icoon.
Reading time 7 minutes
© Getty Images - François G. Durand

Voor de slotceremonie van het 46e Amerikaanse filmfestival van Deauville, koos Vanessa Paradis voor een jumpsuit in zwarte zijde met een riem, geplooide halslijn en geborduurde strikken uit de collectie van Chanel herfst-winter 2020-2021 Haute Couture. Een klein detail, het vergde maar liefst 220 uur werk van drie naaisters om dit haute couture ontwerp te realiseren.  

Een celebrity die een haute couture jurk draagt op de rode loper, dat is eigenlijk zoals het perfecte huwelijk tussen twee geliefden: de liefde moet van twee kanten komen, anders werkt het niet. Chanel doet voor één keer zijn boekje open over hoe zo een romance tot stand komt. Creatief directeur Virginie Viard wist meteen dat dit stuk enkel weggelegd was voor Vanessa Paradis, dè hedendaagse belichaming van de Parijse bombshell wiens ‘je ne sais quoi’-uitstraling haast hypnotiserend werkt. Viard legt uit hoe zo een match tot stand komt: "Vanaf de eerste montage op de paspop, zei ik tegen mezelf: "Dat is Vanessa! Ik kon haar lichaam erin zien bewegen. Haute Couture is niet gemakkelijk te dragen, maar Vanessa doet het prachtig. Deze outfit is sexy en toch ingetogen, net zoals haar. Ze is zo elegant. Op het podium beweegt ze heel natuurlijk, zelfs in een outfit die ingewikkeld oogt. Het is een look die perfect bij haar past. 

Vanessa Paradis: Als ik een Haute Couture-stuk aantrek, denk ik onmiddellijk aan de honderden uren werk die de naaisters nodig hadden om één enkele outfit te maken.

De look

De Haute Couture jumpsuit lijkt op een smoking en een jurk ineen. Een atypische en doordachte look met een androgyne uitstraling, waar maar liefst 220 uur met de hand aan gewerkt is. Het Montex borduurwerk bestaat uit 6500 geborduurde elementen en 80 meter matte chenille in zwart fluweel. De bovenkant van de jumpsuit, met zijn ronde hals, heeft een gedrapeerd plastron effect en is open aan de zijkant, met een open rug met schouderbandjes in Montex geborduurd. De smoking broek is half bedekt door de peplum top met godet-panelen met een lang uitlopende achterkant. De riem is versierd met een in Montex geborduurde strik, in tweed van zwarte organza.

Exclusief voor L'Officiel deelt Vanessa Paradis haar liefde voor Haute Couture, Chanel en waarom ze voor deze look koos.

Is het als ambassadrice van Chanel vanzelfsprekend dat je Haute Couture draagt voor een evenement als het Deauville Festival? 

Het was gewoon de perfecte gelegenheid! Het event moet echt uitzonderlijk zijn om Haute Couture te dragen. En dat was zeker het geval, niet alleen omwille van de prestige, maar ook omdat er zo weinig evenementen plaats vonden tijdens dit ongewone jaar. Haute Couture doet mij en ook anderen dromen, dat is duidelijk. 

 
Heb je een bepaalde expertise nodig om Haute Couture te dragen?  

Ik geloof dat je echt van Haute Couture moet houden en het respecteren om het te kunnen dragen. Als ik een Haute Couture-stuk aantrek, denk ik onmiddellijk aan de honderden uren werk die de naaisters nodig hadden om één enkele outfit te maken. Het is zo minutieus, delicaat... Zo een creaties zijn draagbare kunstwerken. In Haute Couture komt mode en vakmanschap, en dat is aan de uitstraling van de drager te zien. Ik weet niet of ik mezelf een 'expert' kan noemen, maar ik voel me nog steeds heel vereerd als ik het draag. 

 
Is Haute Couture als een filmkostuum voor jou? 

Ja, in sommige opzichten wel. Haute Couture brengt verschillende kunsten samen: opera, theater, muziekconcerten. Haute Couture is zo spectaculair, zo filmisch, zo scenografisch... Het steelt de schijnwerpers als geen enkele ander kledingstuk. 


Waarom koos je voor deze bijzonder moderne Haute Couture jumpsuit van de herfst-winter 2020-2021 collectie? 

Deze jumpsuit is zo speciaal omdat het zoveel dingen inéén is. De sleep doet denken aan een pianist die op zijn krukje zit. De broek heeft een fakkel die me meteen doet denken aan David Bowie. Het is als een smoking en een hyper vrouwelijke jurk tegelijk, het is bescheiden maar ook onthullend met de open rug... Ik vind het zo ontzettend origineel en multi-gender uitstralen, echt een weerspiegeling van onze tijd.  
 

Je kent en werkt al heel lang met Virginie Viard, wat vind je leuk aan haar werk? Wat heeft ze in huis gebracht sinds ze artistiek directeur is geworden? 

Hoewel Karl altijd aan het ontwerpen was voor alle vrouwen, voor alle generaties, en we er allemaal van droomden om zijn ontwerpen te dragen, herinner ik mij Virginie's eerste collectie, en ik voelde dat het een vrouw was die vrouwen kleedde met een enorme passie. Misschien is het de keuze van de stoffen, die Chanel eerder niet had aangedurfd. Ik herinner me vooral een felle geel-zwarte jurk, het was zo vernieuwend. Uiteraard zijn er nog steeds de codes van Maison Chanel, maar nu is er iets veranderd dat de creaties verankeren met het hier en nu en dat resoneert met een breder publiek. De energie en de houding van de meisjes is cool en fris, net als Virginie. 


Je steunt het werk van de maisons d'art en de couturiers. Kan je ons iets vertellen over de Haute Couture savoir-faire en de ateliers die je bezocht? 

Ik heb grote bewondering voor hun werk, hun savoir-faire, hun concentratie, hun perfectionisme en het respect dat ze hebben voor de ontwerper, maar ook voor de persoon die het kledingstuk uiteindelijk zal dragen. Ik hou van de film Signé Chanel van Loïc Prigent, die in 2005 uitkwam. Het maakt je verliefd op het hele team. Mensen die naar de Haute Couture shows kijken, of die naar een concert gaan, zijn zich niet altijd bewust van het werk dat erin zit. Ik was oprecht ontroerd toen ik naar de ateliers ging en de dames ontmoette die mijn outfit hadden gemaakt. 

 
Wat is je mooiste herinnering aan Haute Couture? 

 De eerste keer dat ik het ooit droeg. Dat was tijdens de Oscars in 2004, een witte jurk met zilveren pailletten en ruches. Die jurk was zo mooi, ik was een paar weken eerder naar de show geweest en heb hem toen uitgekozen. Het was zo ontzettend chique om een Chanel-jurk, ontworpen door Karl Lagerfeld, te dragen voor de Oscars. Je moet weten dat de Oscars een soort modeshow is van jurken die zo spectaculair zijn, dat het soms erover is. Maar deze Haute Couture-jurk was zo chic, zo delicaat, zo Frans. Ik was heel trots en ontroerd. 
 

De meest memorabele Haute Couture look die je ooit hebt gedragen? 

Een kort jurkje met parelkettingen, uit de Lion collectie (van de herfst-winter 2010-2011 collectie). Ik droeg het tijdens een fotoshoot met Karl in het Petit Trianon-kasteel in Versailles. Hij vroeg me om op een standbeeld te klimmen in deze jurk, het was gek en geweldig tegelijk. 

Lees ook

Aanbevolen voor jou