Mode

4 millennial trends waarvan Generatie Z cringed

De nieuwe Generatie Z ontwikkelde een term om trends van de vorige generatie millennials te kunnen classificeren.
Reading time 4 minutes

Het lijkt erop dat internet van het moment een nieuw woord heeft: cringen. De term is de afgelopen weken met kracht naar voren gekomen op sociale netwerken en heeft veel twijfel veroorzaakt over de betekenis ervan. Het begon allemaal toen Generatie Z (geboren tussen 1995 en 2010) begon met het opsommen van kleding, accessoires, gedrag, gewoonten en zelfs inhoud die zij als "gênant" beschouwden van Millennials (geboren tussen 1981 en 1994).

Het woord cringen, dat uit het Engels komt, betekent beschamend. Dus de nieuwe generatie verzamelde dingen die ze "gênant" vinden van degenen die hen voorgingen. Helaas mogen we daar niet teveel over klagen, wie heeft er immers nog nooit gelachen ten koste van een oom of tante op een familiefeestje?

Psychologe Maria Rafart schetst het profiel van de jeugd van vandaag om de opkomst van de term te helpen begrijpen. “Jongeren houden tegenwoordig van luxe. Ze verachten autoriteit. Ze hebben geen respect voor hun ouderen, ze brengen hun tijd door met praten in plaats van werken. Ze staan niet op als een volwassene arriveert. Ze spreken hun ouders tegen, presenteren zich in de samenleving met vreemde versieringen. Ze haasten zich naar de tafel en eten de hapjes en pesten hun docenten. Deze uitdrukkingen, die naar elke huidige situatie zouden kunnen verwijzen, worden toegeschreven aan de Griekse Socrates, de filosoof die 400 jaar voor Christus leefde... Generatieconflicten zijn er dus al heel lang”, analyseert hij. Het is dus niets nieuws!

Hieronder brengt L'Officiel trends samen waarvan de nieuwe generatie Z cringed:

Skinny jeans

De nieuwe generatie is meer dan ooit verbonden met comfort! Geen strakke stukken die de voor TikTok gemaakte bewegingen en dansjes remmen. Dat is de reden waarom het tijdperk van de skinny broeken tot een einde is gekomen - zoals we eerder al schreven.

 

Sneakers

Een ander controversieel item waar millennials dol op zijn, is de sneaker, vooral de sneaker met ronde neus. Het was een absoluut succes in de jaren 2000 onder vrouwen die op zoek waren naar een meer sociale look, maar zonder al het ongemak van hoge hakken. Maar net als de skinny broek viel hij uit en werd weggegooid.

Broek met lage taille

Deze hebben we te danken aan de nieuwe generatie! De laaghangende broek was een icoon uit de jaren 2000, waarbij Paris Hilton en Beyoncé destijds geobsedeerd waren door het stuk. Met de terugkeer van deze en zoveel andere trends van het decennium, vonden Bella Hadid, Emily Ratajkowski en een ander team van modellen het cool om ze opnieuw te gebruiken - maar ze sloegen niet aan.

Granny jasje

De nieuwe generatie lijkt zich niet veel bezig te houden met handgemaakte kledingstukken. Gekleurde of patchwork jassen komen niet op de lijst, maar blijkbaar (en vreemd?) is het vest wel toegestaan.

Lees ook

Aanbevolen voor jou