Food

Alles wat je moet weten over intermittent fasting en wat het met je lichaam doet

Leer alles over deze controversiële techniek van vasten op bepaalde tijdstippen, wat de voordelen zijn en wie er beter van af blijft.
Reading time 3 minutes

Globaal gezien, leven we met het idee dat je elke drie uur moet eten om een gezond leven en een evenwichtig dieet na te streven. Dat is waar, maar het is niet de enige manier. Een ander, eerder controversieel, alternatief is op regelmatige tijdstippen vasten aka intermittent fasting. Beroemdheden zoals Jennifer Aniston hebben dit controversiële 'dieet' al omarmd, dat veel verder gaat dan het streven naar esthetiek en gewichtsverlies.

In de loop der jaren heeft onderzoek door experts in het vak, zoals voedingsdeskundigen, erop gewezen dat het een groot voordeel kan bieden voor zij die niet in staat zijn om hun dieet op exacte tijdstippen te regelen. Er wordt zoveel gezegd en beweerd over dit hype dieet, maar wat is nu precies intermittent fasting?

1594395293896010 104282356 584432978925001 3344858920319118053 n
Foto: Instagram @carodaur
1594397077229598 106476824 275909020296883 6412473565789996918 n
Foto: Instagram @leoniehanne

Volgens Dr. Esthela Oliveira - sportarts, post-graduaat in nutrologie en integratieve geneeskunde - is het intermittent fasting een eetstrategie die periodes van vasten koppelt aan periodes van eten, zodanig dat het lichaam zijn vetreserves aanspreekt. Met als gevolg dat personen met overgewicht betere resultaten kunnen boeken omdat zij een grotere vetopslag hebben.

"In deze periodes van vasten verbruikt het lichaam de calorieën die al in het lichaam opgeslaan zijn om energie te produceren", aldus Dr. Esthela. De resultaten kunnen al vanaf de tweede week worden opgemerkt, afhankelijk van de gekozen strategie - dit kan variëren van 12 tot 24 uur vasten, inclusief het aantal uren slaap.

1594395231529662 95605568 108026527447028 8079706468158862887 n
Foto: Instagram @babba
1594395058506274 57644813 269349820513409 8940166765351328088 n
Foto: Instagram @jastookes

De verbranding van vet wordt niet alleen geassocieerd met een verminderde calorie-opname, maar ook met hormoonveranderingen die door het proces worden veroorzaakt. Volgens de arts verlaagt vasten het insuline- en bloedglucosegehalte, wat op zich de vetverbranding stimuleert.

Als je echt wil afslanken, is het dus belangrijk om voor voeding met een lage glycemische index te kiezen, vooral bij het ontbijt, zoals bijvoorbeeld avocado, aardbeien en granen.

1594395113984542 65998738 2963864883686062 2484526157694124538 n
Foto: Instagram @laisribeiro
1594396594021609 107388757 726418408109245 332023160904631625 n
Foto: Instagram @_jeanettemadsen_
1594396938873013 106246046 1222544394744518 3250362279699733513 n
Foto: Instagram @vikyandthekid

Toch is het noodzakelijk om in acht te houden dat evenwichtige voeding nog steeds belangrijk is bij intermittent fasting. Voeding die rijk is aan vitaminen en mineralen, en arm aan vet en suiker, is essentieel om het vasten te doorbreken, zodat het lichaam de bestaande vetvoorraad blijft verbranden, zonder de vetreserves opnieuw aan te vullen. Net zoals bij elk dieet is hydratatie het allerbelangrijkste. Water, thee en koffie zonder zoetstof of suiker zijn altijd toegestaan.

1594398390471443 72708218 546133872906058 4624686918036192045 n
Foto: Instagram @alessandraambrosio
1594397783056663 67843287 188667302150801 1523207962162770459 n
Foto: Instagram @isabelifontana

Ten slotte wijst Dr. Esthela er, zelfs met bewezen voordelen, op dat elke persoon er anders op kan reageren, afhankelijk van de aanwezigheid van andere factoren. Elk lichaam werkt op een bepaalde manier en net als alle andere voedingsregimes in de wereld zijn er contra-indicaties. Voor diabetici, bijvoorbeeld, is het periodiek vasten niet aangeraden, omdat het de bloedglucosespiegels in het lichaam beïnvloedt. Noch voor kinderen, omdat ze een zeer hoge caloriebehoefte hebben aangezien ze in de groeifase zitten en dit essentieel is voor de verdere ontwikkeling. Daarom is het aangeraden om dit dieet op maat af te stemmen, van persoon tot persoon, steeds in samenspraak met een gezondheidsprofessional.

1594395305331620 106417481 1205344206466444 5007428264654242273 n
Foto: Instagram @aimeesong

Lees ook

Aanbevolen voor jou