Art & Culture

Deze 4 types yoga kende je nog niet

Nood aan een paar nieuwe asana's om je dagelijkse yoga-routines spannend te houden? Deze 4 (onbekende) varianten op yoga doorbreken de sleur.
Reading time 3 minutes

Als het op sporten aankomt, is het laatste wat we willen dat onze workouts een sleur worden. En dat is exact waarom je beter nu en dan een variant op je favoriete sport beoefent. Behoor je ook tot de schare sportievelingen die yoga en home workouts ontdekt hebben sinds de lockdown? Dan is deze introductie tot de immense wereld van yoga en al zijn stromingen, de perfecte remedie  om de spanning in je workouts te houden.

Van gong-yoga tot een zonnegroet terwijl je in de lucht zweeft, dit zijn 4 types yoga die je ongetwijfeld nog niet kende.

 

Ayurvedische yoga

1600262899207978 a010c652 1911130r canon.crm.02 30 58 22.still001

Ayurvedische yoga is gebaseerd op de Ayurveda, de eeuwenoude Indiase geneeskunde. Drie krachten, oftewel dosha’s, vormen de basis: vata, pitta en kapha. Alle drie zijn in iedereen aanwezig, ook in de natuur. De verhouding verschilt echter per persoon en ook per dag en seizoen. Iedereen heeft een unieke verhouding die je Ayurvedische body & mind typ e bepaalt. Door Ayurvedische yoga richt je je aandacht meer op hoe je je voelt, met als gevolg dat je sneller stressklachten opmerkt. Je kunt dus deze yoga gebruiken om jezelf weer in balans te brengen.

Calisthenics yoga

Als je nood hebt aan krachttraining en cardio, moet je eens proberen HIIT-oefeningen toe te voegen aan je yoga-routine. Het begrip Calisthenics is bekend in de sportwereld als het gebruik van je eigen lichaamsgewicht en de zwaartekracht om kracht, fitheid en flexibiliteit te vergroten, inclusief lunges, jumping jacks, squats en meer. Perfect om te combineren met traditionele yogahoudingen die eerder op lenigheid werken.

Gong yin yoga

Op zoek naar meer spirituele invulling in je leven? Yin is een langzame en functionele yoga die zich richt op flexibiliteit en verbeterde bloedcirculatie door langdurige yogahoudingen met de focus op uithouding. Voeg daar nog het geluid van een gong aan toe en deze yoga brengt je in hogere sferen. 

Flying yoga

Yoga terwijl je boven de grond zweeft? Het klinkt misschien eng, maar flying of aerial yoga is redelijk toegankelijk en vergelijkbaar met yoga op een mat. Naast zijn kalmerende effecten, is flying yoga een geweldige sport om je core te trainen. Door de extra moeilijkheidsgraad waar je je stabiliteit gebruikt om jezelf in balans te houden terwijl je in de lucht hangt, train je verschillende aspecten tegelijk. Bovendien helpt de toegevoegde zwaartekracht om dieper te stretchen. De beste workout om te ontspannen na een werkdag van 9 tot 5 aan je bureau, als je het ons vraagt.

Lees ook

Aanbevolen voor jou