Beauty

Waarom vòòr middernacht in je bed kruipen cruciaal is voor je gezondheid

Niet alleen de lengte van je nacht maar ook het tijdstip waarop je onder de wol kruipt is cruciaal voor je gezondheid en gemoedstoestand.
Reading time 2 minutes

Je moe en uitgeput voelen, kan te maken hebben met het tijdstip waarop je gaat slapen. Slapen voor middernacht kan voordeliger zijn dan je denkt dankzij de manier waarop ons lichaam reageert op veranderingen in licht tijdens de nacht.

In een studie gepubliceerd door Dr. Nerina Ramlakhan, slaapdeskundige en auteur van het boek "Tired But Wired: The Essential Sleep Toolkit", legt ze de wetenschap achter het boek uit. "Elke cel in het lichaam is verbonden met de bewegingen van de aarde en de maan. Het is een wetenschap - er zit een synchroniciteit in."

Er is een gebied in de hersenen, het circadiane gebied, dat helpt om de beweging en functie van alle cellen in het lichaam te synchroniseren met het niveau van lichte en donker in de omgeving. Dus als de mate van licht afneemt, sturen de hersenen een bericht naar de pijnappelklier via de ogen, en dan beginnen alle cellen in het lichaam hun functies aan te passen.

Met andere woorden, ons circadiane ritme is essentieel voor het reguleren van het lichaam - met inbegrip van de bloeddruk, de lichaamstemperatuur en de hormoonproductie. Dr. Nerina beschrijft de ideale hoeveelheid slaap die we voor middernacht moeten hebben om ons uitgerust te voelen: de 90 minuten voor middernacht is een van de krachtigste fasen van de slaap, omdat het de periode is waarin het lichaam wordt aangevuld. Het regenereert op alle niveaus - fysiek, mentaal en emotioneel. De essentiële genezingsfasen treden dus op in deze eerste fase van de slaap.

Ze merkt ook op hoe belangrijk deze fase is voor het resetten van de hersenen en het verminderen van de adrenalinespiegels, wat van cruciaal belang is als je je gestresst voelt.

Lees ook

Aanbevolen voor jou