Beauty

Prāṇayāma is nog beter dan yoga, maar wat is het?

Prāṇayāma is de yogawetenschap van adem en adembeheersing, door de kennis en beheersing van je levensenergie (prāna) te kennen én beheersen. Het op het eerste gezicht ingewikkelde woord duidt ook op ademhalingsbeweging die gericht is (ā- yāma) op de vitale ademhaling die eraan voorafgaat en deze ondersteunt (pra-ana). De discipline staat dicht bij yoga en is ideaal om het welzijn te versterken, vooral in onzekere tijden als deze. Bij deze: uitgelegd door L'Usine, onze favo gym in Brussel.
Reading time 2 minutes

Pranayama: verbinding maken met onze vitale energie
Pranayama betekent letterlijk ‘verlenging van de levenskracht’. Voor het beoefenen ervan is het de bedoeling om bewust te zijn van je vitale energie, Prana genoemd in het Sanskrit, en deze meer te respecteren en beheersen. De technieken, min of meer eenvoudig, bestaan uit het reguleren en verfijnen van de ademhaling.

Onze mentale toestand verbeteren door ademhaling
Ademhaling en onze mentale toestand zijn zeer nauw met elkaar verbonden. Je hebt misschien al opgemerkt dat wanneer je boos bent, je ademhaling versnelt en onrustig wordt. Omgekeerd gaat een rustige gemoedstoestand gepaard met een rustige en ontspannende ademhaling. Pranayama maakt gebruik van de link tussen onze mentale toestand en de ademhaling. Door de ademhaling te verbeteren, worden we dus vanzelf meer ontspannend op geestelijk niveau, maar ook op fysiek, fysiologisch en energetisch niveau. Nerveuze en hormonale activiteiten worden zo geregeld.

Het vinden van balans
Pranayama helpt ons om de balans in het leven te vinden tussen actie en ontspanning. De ademhaling wordt net als de geest rustiger; we leren onze energie (en dus ook onze stress en emoties) in het dagelijks leven beter te beheersen. Dit kan resulteren in een gezondere levensstijl. Pranayama is een rustigere techniek dan yogahoudingen, en ziet er daarom minder vermakelijk uit, maar de effecten zijn heel doeltreffend.

Volledige en bewuste ademhaling
Je comfortabel voelen ligt aan de basis van pranayama. Wanneer je je niet op je gemak voelt bij de oefening, kun je nog niet naar de tweede stap. Begin daarom in een liggende positie, en ga zitten wanneer het goed voelt. Plaats een hand op je buik en de andere op je borst. Adem diep, zachtjes en bewust in en vul eerst de onderbuik, dan de bovenbuik, de onderborst en de bovenborst. Adem op dezelfde manier uit door eerst de borstkas te legen, dan de bovenbuik en dan de onderbuik. Beeld als het ware tijdens de inademing in dat de energie uit de aarde naar de hemel stijgt, en bij uitademing uit de hemel naar de aarde valt. Besteed volledige aandacht aan je ademhaling en voel het zo secuur mogelijk.

Enkele voorzorgsmaatregelen
Net als bij de beoefening van yogahoudingen (asana's) is het heel belangrijk om erop te letten dat je niets forceert. Jezelf dwingen tot het doen van de oefeningen kan juist stress en vermoeidheid veroorzaken. Het is daarom raadzaam om voor deze technieken in de leerschool te gaan bij een yogadocent.

Lees ook

Aanbevolen voor jou