Beauty

Dr. Hauschka achter de schermen: de kracht van een bloemenveld op je huid

Welk aspect van jouw verzorgingsritueel is pure luxe? De verpakking, het beloofde resultaat of misschien wel het feit dat de natuurlijke ingrediënten bij dageraad geplukt worden in een biologische kruidentuin? Groen is hip, maar Dr. Rudolf Hauschka zette reeds in 1950 zijn cosmeticalijn in het teken van de natuur: medicinale planten gecombineerd met revolutionair onderzoek. Pure luxe, van het uitgekiende soort. We vroegen Lijster van Rossem (34), brand & communication manager Dr. Hauschka Benelux, naar de geheime kracht van het merk.
Reading time 4 minutes
Foto © Dr. Hauschka

Bloemblaadjes en planten plukken bij dageraad, het klinkt romantisch, heeft dat ook echt effect op de werking?
Wij werken met enkel natuurlijke ingrediënten en kunnen dus niet valsspelen met chemische toevoegingen om de kwaliteit van onze producten te maskeren. Je kan je voorstellen dat een plant of bloem in de zomer in het middaguur een stuk minder fris is dan bij dageraad, wanneer deze nog vol energie zit en de dauw op de blaadjes ligt. Door op dat moment te plukken, heb je de plant in haar meest optimale vorm, en ja dat merk je ook in de werking van onze producten.

Hoe verloopt het proces precies bij jullie? Van zaadjes planten tot extracten verkrijgen?
Je zou kunnen zeggen dat we cosmetica componeren. Pas door het samenspel van de afzonderlijke instrumenten in het orkest kunnen we muziek in al haar glorie horen. Bij Dr. Hauschka kijken we naar wat de huid nodig heeft en welke impulsen we daarvoor moeten inschakelen. Vervolgens is het aan de natuur: welke planten bieden die impulsen? Daarna volgt een proces dat een paar jaar duurt. Dr. Rudolf Hauschka, onze oprichter, ontwikkelde een procedé dat gebruik maakt van de ritmes van de natuur. We stellen natuurlijke stoffen bloot aan de invloed van warmte en kou, duisternis en licht, rust en beweging. De kracht van de natuur en de werking van onze heilzame planten behouden we zonder synthetische conserveringsmiddelen.

1606729707863736 1536 10241606729725159339 1536 1024rrrrrr
Door bij dauw te plukken, heb je de plant in haar meest optimale vorm. Foto © Dr. Hauschka
1606729735321422 1536 1024rrr
Een groot deel van onze hoofdvestiging in Duitsland is ontworpen met oog op biodiversiteit, met vijvers, bloemenweiden of bosrijke planten. Foto © Dr. Hauschka

Wat is jullie bijdrage geweest aan de lokale biodiversiteit?
We verbouwen al sinds de oprichting, ruim 50 jaar geleden, zoveel mogelijk biodynamisch en biologisch. Ecosystemen vertrouwen op biologische diversiteit om stabiel te blijven. Een groot deel van ons hoofdkantoor in Duitsland is ontworpen met oog op biodiversiteit, met vijvers, bloemenweiden of bosrijke planten. Het beschermen van de biodiversiteit is onze prioriteit, daar besteden we ook veel aandacht aan in onze teeltprojecten in het buitenland, onze duurzame wilde oogstmethoden en onze eigen medicinale kruidentuin en Demeter boerderij in Duitsland.

Welke bijzondere planten, bloemen en kruiden kweken jullie op eigen bodem?
In totaal groeien er ongeveer 170 plantensoorten in onze medicinale tuin, op onze biologisch-dynamische boerderij en op wilde weilanden in het Zwarte Woud, waar bijvoorbeeld de geneeskrachtige plant arnica montana groeit. We gebruiken arnica-extracten in Dr. Hauschka Berken Arnica Bodyolie en in onze Haar Lotion.

Wat is de meest kostbare grondstof die jullie gebruiken?
Als ontwikkelaars kennen we de prijzen van onze grondstoffen niet, dat is in onze sector heel ongebruikelijk. Maar dat garandeert dat we vrij zijn om te zoeken naar het beste voor de huid en wat die nodig heeft. Soms komen we er dan achter dat we een zeer dure grondstof nodig hebben, bijvoorbeeld etherische oliën. Of anderen die zeer zeldzaam zijn, zoals onze rozenolie van de hoogste kwaliteit. Een ander voorbeeld is avocado-olie. Wellicht denk je nu, ‘daar is toch niets bijzonders aan?’, maar Dr. Hauschka extraheert juist – in tegenstelling tot vele anderen – de avocado-olie uit het vruchtvlees van de vrucht in plaats van het restafval van de avocado: de pit. Dit omdat de verzorgende en voedende eigenschappen van het vruchtvlees vele malen sterker zijn dan wanneer je hiervoor de pit gebruikt. Deze olie verkregen uit het vruchtvlees is dan ook een stuk kostbaarder dan reguliere avocado-olie. 

1606729758576298 wala garten mit see baum bank 01a9512 rgb master
Foto © Dr. Hauschka
1606729870462635 emo gruppe gesichtspflege nl rgb master
Foto © Dr. Hauschka

Wat betekent luxe voor jullie merk?
Tijd is luxe. Zeker in de huidige woon- en werkwereld. Binnen Dr. Hauschka kennen we 3 vormen van luxe: tijd, onze oorsprong en onafhankelijkheid. Onze cosmetica is onafhankelijk van kortstondige trends en heeft dus ook geen last van tijdsdruk, een grote troef. Onze oorsprong heeft ons de afgelopen 50 jaar een schat aan kennis en ervaring gegeven. Daarnaast zijn we onafhankelijk doordat Dr. Hauschka bestuurd wordt door een stichting, los van de druk van aandeelhouders. Producten die effectieve natuurlijke cosmetica voor mensen bieden, ongeacht trends. Voor ons is pure dat luxe.

Wat is het meest luxueuze geschenk uit jullie gamma voor de feestdagen?
In al onze producten zit tijd, aandacht en enorm veel zorgvuldigheid. Daarom is elk Dr. Hauschka cadeau een liefdevolle omhulling, een groot goed, zeker in tijden waarin we elkaar minder kunnen omhelzen. Onze producten zijn niet alleen een mooi cadeau voor een geliefde, maar dus ook voor de planeet. Mijn favoriet is de set ‘Stralende ochtend’. Net als meditatie is een dag anders als je die start met een moment van verwennerij en aandacht voor jezelf. Dat is toch het mooiste cadeau dat je iemand kan geven?

 

Ontdek Dr. Hauschka online

1606729742919871 lijster van rossem
Lijster van Rossem, brand & communication manager Dr. Hauschka Benelux - Foto © Dr. Hauschka

Lees ook

Aanbevolen voor jou