Beauty

De wereld is in de ban van dit virtuele stijlicoon: het verhaal achter Noonoouri

Een interview met de maker van Noonoouri: Joerg Zuber over zijn kinderdroom, het vallen en opstaan van de creatie van Noonoouri, haar eerste campagne met een Frans Couture huis. Noonoouri is een wereldburger, maar haar diva-gehalte heeft ze van Italië. Geïnspireerd op haar iconen Sophia Loren en Anita Ekberg, schittert ze als covergirl van L'Officiel Italia.
Reading time 5 minutes
Noonoouri op de cover van L'Officiel Italia

Tekst Fabia Di Drusco
Vertaling Elke Sockeel
Foto Michele De Andreis
Styling Giulio Martinelli

Geen enkele virtuele influencer is meer geliefd in de modewereld dan Noonoouri. In een mum van tijd (het eerste bericht van Noonoouri op Instagram dateert van februari 2018) veroverde de super schattige brunette haar front row plaats op modeshows, covers van maar liefst zeven magazines, tal van rode loper events (vooral die voor het goede doel) en ontelbare opportuniteiten als campagnegezicht of model/influencer (Dior, Valentino, Marc Jacobs). Ze is bevriend met it-girls en opinieleiders uit de modescene, van Gigi Hadid tot Kendall Jenner tot Suzy Menkes, die haar trouwens twee keer belde om het te hebben over de Condé Nast International Luxury Conference. En ze staat op punt om de status te bereiken van een iconisch figuur zoals Marlene Dietrich, Grace Jones, Cher, Beyoncé, Ariana Grande, Bjork, Princess Leila van "Star Wars", of Audrey Hepburn als Coco Chanel. 

Voor L'Officiel Italië start Noonoouri haar Grand Tour tussen alle schoonhedensiconen van het land, een avontuur die doet denken aan de queste die de jonge Europese aristocraten uit de 17de eeuw ondernamen, op weg naar de ontdekking van Italiaanse schoonheid. «Noonoouri houdt enorm van Italië. Ook in haar DNA zit een deel Italiaanse diva, provocerende gratie, haar manier van bewegen, de aanwezigheid en uitstraling van Sophia Loren, Gina Lollobrigida, Anita Ekberg » , onderstreept de maker Joerg Zuber.

Hoe is Noonoouri geboren?
Ik ben altijd al gefascineerd geweest, sinds mijn kindertijd, door de wereld van mode en cosmetica. Toen ik vijf was, droomde ik om mijn eigen pop te hebben om aan te kleden. Ik studeerde grafisch ontwerp en acht jaar geleden besloot ik om deze denkbeeldige pop, die me heel mij leven bijgebleven was, een digitale vorm te geven. Ik wendde me tot iedereen die ik kende (Zuber is het hoofd van een creatief communicatiebureau in München, NDA) om het te financieren, maar iedereen bleef me vertellen dat de enige kans om te slagen een sexy pop zou zijn met een uitgesproken mond met volle lippen, èn rondborstig op de koop toe. Dus besloot ik mezelf te financieren.

Wiens inspiratie heb je genomen?
Noonoouri is in de eerste plaats een mix van Naomi Campbell en Kim Kardashian, hoewel er andere figuren zijn die hebben bijgedragen aan haar karakter, zoals Maria Callas, hoe ze bewoog, hoe ze make-up droeg. Van Naomi heeft ze de sexy tred van een koningin die op de catwalks heerst, de botstructuur, het lange en rechte haar, die perfecte look van de tijd van de supermodels, zo bepaald door Gianni Versace. Van Kim Kardashian, die de modewereld heeft veranderd met haar manier van communiceren, heeft ze de wellust.

Dus het komt niet van de Japanse manga?
Ik heb haar bedacht als een wereldburger. Ze kan Latijns-Amerikaans, Arabisch, Japans zijn: waar ze ook gaat, iedereen kan zich met haar identificeren.

Hoe heb je het meteen geïntroduceerd in de modewereld? Noonoouri heeft een fantastisch gevoel voor mode, ze draagt Dior, Valentino, Giambattista Valli, Jacquemus, Iris Van Herpen en is ook dol op Thierry Mugler.
Een van de eersten die belangstelling voor haar had was Carine Roitfeld, die met Noonoouri op de koffie ging op Instagram en aan haar zijde verscheen op de cover van Madame Figaro. Dior was de eerste klant die haar een takeover van het Instagram account tijdens de Dior Cruise show toevertrouwde. Noonoouri past immers perfect bij het motto "We should all be feminists" (de titel van een pamflet van de schrijver Chimamanda Ngozi Adichie) die Maria Grazia Chiuri vereeuwigde als opschrift op de populaire Dior T-shirts.

Noonoouri is trouwens een activiste die zich inzet voor verschillende doelen?
Ik wilde geen eenvoudige, goed geklede avatar maken. Noonoouri heeft een stem en een mening. Ze is altijd respectvol, nooit opdringerig, maar wil de kans grijpen om mensen aan het denken te zetten. Daarom is zij veganistisch, werkt ze samen met UNICEF, vecht ze voor dierenrechten, veroordeelt ze het dragen van bont en gelooft ze bovendien dat luxe en duurzaamheid absoluut compatibel zijn.

Hoe bouw je afbeeldingen en video's?
Een model draagt kleding en wordt in een bepaald gekozen pose gefotografeerd. Deze afbeelding wordt ingevoegd in een achtergrondfoto en het gezicht en zichtbare delen van het lichaam worden opnieuw getekend met de computer. Het duurt twee tot zes weken vooraleer een animatie tot stand komt en er werken zeven mensen aan mee met mij.

Lees ook

Aanbevolen voor jou