People

Nasleep Covid-19: de ideale fysieke oefeningen om je energie weer op te bouwen

Voeg deze cardio-oefeningen toe aan je routine om je prestaties te verbeteren tijdens de nasleep van Covid-19. En sla de andere genoemde oefeningen beter maar even over.
Reading time 4 minutes

We weten dat regelmatige lichaamsbeweging het lichaam kan transformeren, wat een reeks voordelen voor de gezondheid en het welzijn met zich meebrengt. Dit is ook een van de redenen waarom het beoefenen van fysieke activiteit een bondgenoot kan worden voor patiënten die COVID-19 hebben gehad en nog steeds een nasleep hebben, zoals mentale verwarring, spierpijn, gevoelloosheid of tintelingen in een deel van het lichaam, kortademigheid, slapeloosheid of duizeligheid.

Met betrekking tot tintelingen suggereren medische protocollen bijvoorbeeld fysieke oefeningen, vergezeld van een goede hydratatie en suppletie op basis van vitaminecomplexen. Het is echter noodzakelijk dat fysieke oefeningen in elk geval compatibel zijn, zodat ze alleen heilzaam zijn, zonder het tegenovergestelde effect te hebben. Dus wat zouden de ideale fysieke oefeningen zijn voor degenen die al COVID-19 hebben gehad?

"Voor mensen die COVID-19 hebben gehad en weer willen gaan sporten, moet de training alleen worden aangepast aan de hand van het vervolg dat de persoon meldt", legt Rodrigo Sangion uit, CEO van Le Cinq Gym, een sportschool in São Paulo die wordt gelanceerd. Zij lanceren een protocol voor fysieke activiteit voor mensen die de infectie hebben gehad en nog steeds last hebben van gevolgen.

“Iemand die bijvoorbeeld vaak duizelig is, moet een trainingsmethode kiezen waarbij hij niet gaat liggen. Voor iemand die kortademig is, is HIIT-training (waarbij de hartslag hoog is) niet het meest geschikt; iemand die pijn in het lichaam heeft, zou de belasting van de bodybuilding moeten verminderen ”, onthult hij. Bekijk een lijst met activiteiten die zijn aangegeven voor elk type vervolg:

1620221031565059 spencer davis 0shts8ipy28 unsplash
(Foto: Unsplash)

Mentale verwarring

Wat je niet moet doen: fysieke oefeningen of modaliteiten die grote stabiliteit of verplaatsing vereisen. Bijvoorbeeld: gevechten in het algemeen, danslessen, trainingscircuits (oefeningen voor benen en bilspieren, heel gebruikelijk bij krachttraining).

Wat kan worden gedaan: krachttraining (met enkele uitzonderingen op de oefening, zoals hierboven vermeld) en matige cardiorespiratoire activiteiten. Indoor fietslessen en lopen op de loopband zijn toegestaan, mits je handen worden ondersteund.

 

Spierpijn, gevoelloosheid of tintelingen

Wat je niet moet doen: krachttraining met hoge belasting, gericht op het vergroten van de spiermassa of een andere fysieke activiteit met hoge intensiteit, zoals vechten, of oefeningen waarbij je moet springen.

Wat kan er worden gedaan: krachttraining met lage of matige belasting, stretchen, cardiorespiratoire activiteiten zonder overbelasting (inclusief indoor fietslessen, zolang er niet veel weerstand op de pedalen is) of die mobiliteit uitdagen als trainingscircuits (ook met lichte belasting of gemodereerd).

 

Kortademigheid

Wat je niet moet doen: fysieke activiteiten die de hartslag verhogen tot boven 70% van het maximale inspanningsvermogen. Elke training op basis van intervaltraining met hoge intensiteit, ook wel HIIT genoemd, is niet verstandig.

Wat kan worden gedaan: matige fysieke activiteiten (die de hartslag niet boven 70% van het maximale inspanningsvermogen verhogen).

1620221031877628 emily sea coiwr0gt8cw unsplash
(Foto: Unsplash)

Slapeloosheid

Wat je niet moet doen: intensieve en langdurige fysieke activiteiten (bijvoorbeeld meer dan een uur hardlopen), vooral als ze vlak voor het slapengaan worden uitgevoerd (minder dan twee uur voor het slapengaan).

Wat je kunt doen: lichamelijke oefeningen die je helpen te ontspannen, zoals yoga of zelfs hardlopen op lage intensiteit, bijvoorbeeld ongeveer een half uur.

 

Duizeligheid in het algemeen of bij het opstaan

Wat je niet moet doen: elke activiteit of lichamelijke oefening liggend of op de grond. Bij bodybuilding, yoga of bijvoorbeeld sit-ups. Oefeningen die verplaatsing vereisen, zoals hardlopen of conventioneel fietsen, worden ook niet aanbevolen.

Wat kan er worden gedaan: fysieke activiteiten of oefeningen in verticale positie (staand) of zittend, die niet van hoge intensiteit of verplaatsing zijn. Voorbeeld: indoorfiets.

 

Het protocol gemaakt door Les Cinq Gym samen met het technische team van de academie, onder advies van Henry Dina, assistent-arts bij Hospital Israelita Albert Einstein en Clínica David Uip, in São Paulo. Alle trainingssessies zijn individueel ontworpen voor patiënten en specifiek voor elke gepresenteerde situatie.

“Bij terugkeer op de academie vult de student een formulier in waarin hij antwoordt of hij Covid-19 had. Als het antwoord positief is, moet hij aangeven welke gevolgen de ziekte heeft achtergelaten. Op basis van deze gegevens zal een training worden ontwikkeld die rekening houdt met de beperkingen en aanbevelingen met betrekking tot de gepresenteerde gevolgen ”, onthult Guilherme Moscardi, technisch coördinator bij Les Cinq Gym.

1620221032138749 eugene chystiakov v41xgcdze6q unsplash
(Foto: Unsplash)

Lees ook

Aanbevolen voor jou