Mode

Max Mara regeert in Berlijn

Het Italiaanse modehuis verovert de Duitse hoofdstad met een tweedaags spektakel gewijd aan de 2020 cruise-collectie. Ter gelegenheid hiervan transformeerde de Creatief Directeur, Ian Griffiths, de zalen van het spectaculaire Neues Museum tot een Max Mara-modetafereel. "We wilden een ode brengen aan Berlijn aangezien de val van de muur precies 30 jaar geleden is," vertelt de ontwerper.
Reading time 3 minutes

De Duitse hoofdstad viert dit jaar de 30e verjaardag van de val van de Muur. Een belangrijk evenement, want sinds de val van de Muur heeft Berlijn zich ontwikkkeld tot een inspirerende en dynamische culturele broedplaats. Als ode aan de vrijheid presenteerde het Italiaanse modehuis Max Mara gisteren de resort 2020-show in het Berlijnse, gerestaureerde Neues Museum. 

"Toen ik in de jaren tachtig in Manchester studeerde was Berlijn al mijn favoriete stad. Met deze show wilde ik op ontdekkingstocht langs de Berlijnse esthetiek en een eerbetoon brengen aan de Bauhaus-kunststroming en toonaangevende creatieve stijliconen uit de jaren tachtig zoals David Bowie en Marlene Dietrich," verklaarde Ian Griffiths. "De val van de Muur symboliseert niet alleen de fysieke maar ook de spirituele wedergeboorte van een stad die tegenwoordig zo veel architectonische ijkpunten kent." 

"Berlijn is een referentiepunt voor kunst, architectuur en design. Disciplines die nauw verbonden zijn met het Max Mara-universum" - Ian Griffiths

Dat de Max Mara Resort 2020-collectie werd gepresenteerd in Berlijn is dus niet zo vreemd. Onder toeziend oog van actrice Angela Bassett op de front row passeerde het resultaat van zes maanden werk. "Dit was de laatste fase van een lange, complexe reis waarbij veel verschillende mensen betrokken zijn geweest" aldus Griffiths. Ook vertelt de enthousiaste ontwerper over hoe zowel de enorme lading geschiedenis als de moderne artistieke beweging van Berlijn hem hebben geprikkeld bij het ontwerpproces; de collectie is de reflectie van een nieuwe start.

Direct na aanvang blijkt dat de collectie al even indrukwekkend is als de geweldige locatie en de steengoeie soundtrack van David Bowie. De stem van de zanger klinkt door de zaal als de 49 Max Mara-looks de catwalk betreden. "Ik wilde iets neerzetten gebaseerd op de brutalistische stijl; een ontmoetingsplaats van cultuur en subcultuur en van klassiek en onconventioneel," legt Griffiths uit. Een parade van honingkleurige jassen, beige pakken, dubbelzijdige pinstripes en ingesnoerde tailles met dunne riemen van krokodillenleer siert de catwalk. Om de halsen en polsen zien we juwelen die simplistisch zijn, maar worden opgesierd door neoprimitieve elementen. Ook zien we ontelbare grijstinten, dieprood robijn en lange rokken. Dan verschijnt Ute Lemper op het podium, een Duitse zangeres en creatieve erfgenaam van diva Dietrich herself. Ze wandelt over de catwalk in een prachtige Tuxedo-outfit, als elegante knipoog naar de Rendezvous with Marlene-show. 

Na de show verplaatst het feest zich naar de balzaal voor een galadiner, volledig aangekleed met kandelaars en Meissen-porselein versierd met fraaie flora en fauna patronen. "Wij zijn heel blij met deze samenwerking met Max Mara," vertelt Georg Nussdorfer, CEO van Meissen. "Het is een eer om te weten dat onze rijke geschiedenis als inspiratiebron diende."

Van de verfijnde details die passen bij het porselein tot de provocerende elementen van David Bowie en de elegantie van Marlene Dietrich: de Max Mara show was een kunstig staaltje fashion design

/

Op de eerste rij:

/

Lees ook

Aanbevolen voor jou