Mode

Mode: 7 Belgische labels die je moet volgen op Instagram voor stijlvolle updates

Zoom in op 7 jonge Belgische modemerken die nu al allures van klassiekers hebben.
Reading time 3 minutes

ARTE

Toen Bertony Da Silva in 2009 Arternative lanceerde, was het uitgangspunt om klassieke basics van een upgrade te voorzien: de essentie opnieuw geïnterpreteerd met een tikkeltje extra. Zo gezegd zo gedaan, maar dan onder het label Arte. Het label haalt de mosterd bij sportkleding maar onderscheidt zich duidelijk door grafische ontwerpen, felle kleuren en een perfecte snit.

RectoVerso

Het is nog maar net op de markt of het jonge Belgische merk RectoVerso heeft het al liggen in zijn collectie van sportkledij. Bedacht en ontworpen door het Belgische familiebedrijf Liebaert Textiles, geniet dit label van de technische expertise van ruim 130 jaar ervaring. En dat is er aan te zien! RectoVerso combineert op een briljante manier design en comfort in trendy sport outfits.

Alexa Fairchild

Bericht van algemeen nut voor alle aanhangers van ethische mode: bij Alexia Fairchild shop je een unisex en tijdloze garderobe bijeen, geknipt voor het dagelijks leven met een moderne twist. Belgisch ontwerp maar handgemaakt in Italië door vaklui. Dit merk treedt in conversatie met de liefhebber van duurzame materialen, ethische mode en op sportkleding geïnspireerde stukken.

Valentine Witmeur Lab

Premium stiksel, gemaakt in Brussel, is het concept van deze 29-jarige ontwerpster. Het Belgische label maakte prachtige en unieke, breiwollen truien, met de nadruk op kwaliteit en tegelijk toegankelijkheid. Uitgepuurde stukken, opgesmukt met kleuren en volumes, in één maat beschikbaar. One size fits all.

Emsé Studio

Charlotte Mounzer heeft net haar eigen label Emsé Studio gelanceerd. Haar vertrekpunt is duurzaam. Ze maakt kleding uit de resten of overstock van stoffen van grote modehuizen. De ambitieuze ontwerpster tekent patronen in België en laat er vervolgens kleding van maken in Libanon, waar haar vader’s roots liggen. Een keuze die werkgelegenheden creëert en - zelfs op kleine schaal - de lokale economie een duwtje in de rug kan geven. Daar stopt haar ethische missie niet: alle afval en productie resten worden verwerkt tot decoratieve objecten en ook de kledij wordt in milieuvriendelijke verpakking verstuurd. Een voorbeeld voor de nieuwe generatie ontwerpers.

42 | 54

Twee olympische medaillewinnaars, Olivia Borlée en Elodie Ouedraogo, die samen een collectie lanceren? Dat moet een schot in de roos zijn voor sportgenoten. 42 | 54 biedt elegante en fashionable stads-sportkleding. De collectie is verkrijgbaar in zwart en wit, en bestaat uit hoog-technisch materiaal dat comfortabel zit. Het merk onderscheidt zich door de focus op technische en functionele aspecten van loop- en fitnesskleding, of elke andere discipline die goed voor ons is: hardlopen op de trappen, van het werk naar de trein spurten, of een glaasje heffen op terras.

Âme

Âme is hèt trendy en urban Belgische merk bij uitstek, opgericht door twee vrouwen die beiden al een parcour in de mode aflegden: Alizée Van Strydonck enYsaline Grangé.Voor de herfst-winter 2019 brengt  Âme een collectie die authenticiteit, functionaliteit en comfort combineert: comfortable materialen in vrouwelijke stuks die resulteren in minimalistische stuks. Een collectie met een hoog musthave gehalte!

Lees ook

Aanbevolen voor jou