Art

Hip hop hooray: een kijkje achter de schermen van de 90's hiphop-scene

Van The Notorious B.I.G., Public Enemy, Queen Latifah en Lil’ Kim tot LL Cool J, Naughty by Nature en Lauryn Hill. Ernest - Brother Ernie - Paniccioli legde ze allemaal vast: de grootheden uit de Amerikaanse hiphopscene. Zijn werk is nu gebundeld, wat een ongekend overzicht geeft van de afgelopen veertig jaar.
Reading time 2 minutes
Marley Marl en LL Cool J backstage bij The David Letterman Show (New York, 1990).

Al sinds begin jaren zeventig legt Ernie Paniccioli de hiphopcultuur vast met zijn camera. Bij voorkeur behind the scenes om gelikte, clichématige beelden te vermijden. Paniccioli groeide zelf op in New York City, dus vond zijn materiaal veelal letterlijk om de hoek. Brother Ernie, zoals de fotograaf ook wel genoemd werd, kreeg vaak exclusief toegang. Zo kon hij een uniek inkijkje geven in de scene, tijdens opnames van songs en videoclips, buiten of in de studio, vlak voor een optreden of bij de muzikanten thuis, ergens in de Bronx. Gewapend met zijn 35-mm-camera fotografeerde Paniccioli bijna elke rapper die ertoe doet vanaf de eerste noot. Een piepjonge LL Cool J bijvoorbeeld groeit door zijn lens uit tot de wereldberoemde artiest die hij nu is. De meeste foto’s stammen uit de jaren negentig, wanneer hiphop zijn absolute hoogtepunt bereikt. Muzikaal gezien dan, want het is tevens de tijd waarin de strijd tussen rivaliserende gangs en rappers zijn dieptepunt kent.

Afbeelding boven: Lauryn Hill vormde samen met Wyclef Jean en Pras Michel The Fugees. Voor hun tweede album, The Score (1996), wonnen zij twee Grammy’s en het werd een van de best verkochte platen uit de jaren negentig. Solo scoorde Lauryn enorm met The Miseducation of Lauryn Hill. Ze won vijf Grammy’s en er werden bijna 20 miljoen exemplaren verkocht.

Rapper Christopher Wallace, oftewel The Notorious B.I.G., midden jaren negentig, een paar jaar voor zijn overlijden in 1997.

Eastside versus westside. Biggie versus Tupac. Dat werk. Opvallend is dan ook het aantal afgebeelde, te vroeg overleden muzikanten: The Notorious B.I.G., Tupac, Ol’ Dirty Bastard, Heavy D, Lisa ‘Left Eye’ Lopes van TLC – soms maakte hij per ongeluk een van de allerlaatste portretten. Langzaamaan keert ook de commercialisering van het muziekgenre in de beelden van Paniccioli terug. Waar seventiesartiesten als Afrika Bambaataa en Grandmaster Flash nog onschuldig waren, zie je bij rappers als 50 Cent en Jay Z het grote geld terug. In het boek, dat meer dan 250 kleur- en zwart-witfoto’s telt, zijn veel nooit gepubliceerde werken opgenomen, naast inmiddels beroemde foto’s die de Amerikaan schoot voor magazines als Rolling Stone, Vibe en The New York Times. Het bijzondere is dat Paniccioli daarnaast commentaar geeft bij zijn archiefbeelden, wat hilarische, maar ook ontroerende verhalen oplevert. De chroniqueur van hiphop is een titel die Brother Ernie met verve mag dragen.

credits

1558103503564055 hiphop 51558103503835606 hiphop 9
Links: Sittin’ on the top of the world met Da Brat in sweater met haar grote voorbeeld NAS in de jaren negentig. Rechts: Rapper Nas in een typische ninetiesoutfit (New York, 1999).
1558103504155631 hiphop 61558103504431949 hiphop 10
Links: Busta Rhymes samen met fotograaf Ernie Paniccioli op de Westbury Music Fair in New York (1989). Rechts: Fat Joe op de set van Who’s The Man? (New York, 1993).

Fotografie: Ernie Paniccioli

Lees ook

Aanbevolen voor jou